Es gibt 17 Antworten in diesem Thema, welches 10.163 mal aufgerufen wurde. Der letzte Beitrag () ist von sdima.

  • Bin mal wieder in den Weiten des Internets auf ein interessantes Programm gestoßen.
    Es nennt sich Vi3DiM und ist ein 3d Scanner für den man nur eine Webcam benötigt, keinen Laser.


    Eine Demoversion ist auf der Homepage zu finden: www.vi3dim.com


    Hier ist ein Youtube-Video, welches den Scanvorgang zeigt:
    <object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/tjosgepaGbQ&hl=de_DE&fs=1&rel=0"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/tjosgepaGbQ&hl=de_DE&fs=1&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>


    Muss aber dazu sagen, dass es bei mir nicht funktioniert hat. Wahrscheinlich ist meine Webcam einfach zu schlecht (unscharf) oder zu wenig Licht.


    Dennoch finde ich das Programm recht interessant, vor allem kostet die Vollversion gerade mal ca. 20,00 $.


    Falls jemand ne gute Webcam hat und es mal testet, bitte hier einen kurzen Erfahrungsbericht posten.


    Gruß


    Mike

  • Siri hatte im AoI Board das hier gepostet:
    http://en.myinventions.pl/index.php?page=3Dscanner


    -> außerdem wahrscheinlich den Vorläufer des Produktes:
    http://www.youtube.com/watch?v=vEOmzjImsVc&amp;feature
    http://mi.eng.cam.ac.uk/~qp202/


    Obgleich hier kein Schachbrett zur Kalibrierung benötigt wird.


    Und das dies hier...
    http://homes.esat.kuleuven.be/~visit3d/webservice/v2/


    ..funktioniert, kann ich selber beweisen:


    Wenn Du die Methoden unterteilen willst, gibt es
    1.) structured light (SL)
    (m.E. *die* Methode überhaupt für Geometrie - wird von fast allen prof. Messsystemen genutzt, Textur interessiert dabei nicht,
    aber es gibt Systeme von Minolta und Kodak die das können.)
    2.) Laser scanning wie eben von DAVID vorgestellt (obgleich die Software auch SL unterstützt) - günstige Methode - teils gute Ergebnisse.


    3.) Photometrisches Scanning wie vom Arc 3D Service oder das was Du hier gepostet hast. - Vorteil: Sehr günstig.


    3.a.) Sachen wie der Milkscanner - Hauptvorteil: Ebenfalls sehr günstig - Hauptnachteil: Texturen bekommt man schlecht.


    4.) Abtastscanner - absolut genau(er) als die anderen Methoden (~ ± 0,005mm) - sehr teuer, aber gut und leicht bedienbar.
    Arbeiten heute mit Laserscannern Hand in Hand , - da alle Lichtsysteme auch Schatten haben -d.h. Sie kommen nicht in tiefere Löcher,
    weder zum Messen, noch für Texturen. (s. den Ganzkörper -Laser Scan).


    Vid


    PS: Geeignete Suchworte für Google sind "Homebrew 3D Scanner" und "Structured Light 3D Scanner"

  • Mike312 - Hello,I'm programmer of "vi3dim".
    It works unfortunatelly only with relative good cameras with 2 Mpixel sensors like TEAC MX-10 ($15) or better.
    I'm working on this issue but i don't think will have good result with cheap cameras.Ask somebody for better camera for sometime.
    Currently our program generate relative good point cloud from wide class of objects but we have bad triangulation and realtive bad texturing- I continue to work on this problem. It is very complicate problems :) ...


    vidiot
    QiPan program based on openCV program-it must have calibration on checkboard before scan anyway.It based on features detection and it does'n suitable for weak structured objects.


  • QiPan program based on openCV program-it must have calibration on checkboard before scan anyway.It based on features detection and it does'n suitable for weak structured objects.


    Hello sdima,


    cool that you´ve found this thread and forum so fast...
    You assume that it must be calibrated somehow because it is partly based on an open CV tool?


    All I can read in here
    http://mi.eng.cam.ac.uk/~qp202/my_papers/BMVC09/BMVC09.pdf
    is, that PROFORMA uses motion tracking to achieve that without the typical calibration.
    In their tests they seemed to have used a camera with 640 x 480 pixel res. - and their results look quite good.


    But as long as it is not available - whether free of commercial - it´s vapor ware for me - but interesting anyway.
    A system that calibrates "inline" during the process w/o user interaction -> best of best!
    A bunch of user errors less.


    Btw: How about using a better for your software - my old canon ixus v3 (3.1 Mp) can be used as a webcam.
    Thus it should be enough to test your software.


    Cheers
    Vid


  • Currently our program generate relative good point cloud from wide class of objects but we have bad triangulation and realtive bad texturing- I continue to work on this problem. It is very complicate problems :) ...


    How about looking into Meshlab resources for converting point clouds to tris?
    Or does that collide because of the comercial character of your software (I just guess so).

  • Camera has internal parameters - like optical distortion etc , and external - like camera position,orientation etc.
    QiPan program use calibration of internal parameters before scan and calculate external on the fly.
    BTW - on the image ("http://mi.eng.cam.ac.uk/~qp202/my_papers/BMVC09/BMVC09.pdf" ) we can see Logitech webcam pro 9000 - HD camera which cost $100.("http://www.logitech.com/en-us/webcam_communications/webcams/")


    I have no problem with implementation of any algorithm,which described clear enought.
    the problem - point cloud is very unregular and known algos don't work well :(
    In development version we have CDT (constrained delaunay tetrahedralization),PB (Pivot ball) etc...
    You can use meshlab for reconstruction of mesh - but it is only half automated(need work by hand).I think about option to export point cloud to file in demo version.

  • Hi sdima,


    welcome to this forum and many thanks for your work on that cool program. ^^ :thumbup:


    I have a Logitech Pro 9000, so I could see what results can be achieved as soon as my time will allow so...
    (Didn`t know about this checkerboard method before...)


    cheers
    space

  • Hello
    Thanks to all for the interest to our program and cool response.
    Several word about QiPan program:
    1.It seems very cool !!!
    2.It is very clever algorithm !!!.
    3.It cannot work with weak textured objects :( . I was rejected this way some time ago, as unperspective to reconstruct objects like attached images.


    About ARC 3D Webservice.
    Using cluster of 5-15 Chinaman's can reconstruct any mesh from the photos :)
    Seriously , i think they use human assisted mesh reconstruction (may be with very convenient program) ,if they have some software for recon, why impossible to buy it?

  • quote:"...why impossible to buy it?"


    Guess they`re going to keep their business... ;) Looks quite well so far, but the folks out there are searching for real free solutions, respectively the hobbyists.


    Fiddled around with DAVID a while ago, they have clever solution for grabbing a texture while scanning (though it`s a bit rough with the free edition, but seems to work great in commercial version).

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